Att sälja en känsla

Reklamindustrin inifrån

51 min • Avsnitt 3

Att sälja en känsla. Reklamen förändras under 1970-talet. Yrkeskvinnan tar över hemmafruns roll och afroamerikaner syns oftare än tidigare. Att skapa känsla av värme och trygghet blir viktigt. Del 3 av 4. UR.

Om programmet

Följ reklamindustrins utveckling i USA från andra världskrigets slut till 1980-talet. Efter andra världskriget blev reklammakarnas fokus produktreklam. En kvinna i reklamen på femtiotalet var alltid välfriserad och redo att behaga sin man. På sextiotalet kom reklam som bekräftade en viss tillhörighet. På sjuttiotalet utvecklades livsstilsreklamen. Sex blev ett viktigt inslag i reklamen på åttiotalet. Reklamen, som styrdes från byråerna på Madison Avenue i New York, skapade i många fall historia och fick kultstatus.

Produktionsår
2016
Kan ses till
31 jul 2019
Publicerades
tor 2 nov 2017
Internationell titel
The real Mad men of advertising