Jeans och sex

Reklamindustrin inifrån

51 min • Avsnitt 4

Jeans och sex. På 1980-talet kom sex att bli en ledande faktor vid marknadsföring av kläder, bland annat kalsongreklam och med Brooke Shields legendariska film för Calvin Kleins jeans. Del 4 av 4. UR.

Om programmet

Följ reklamindustrins utveckling i USA från andra världskrigets slut till 1980-talet. Efter andra världskriget blev reklammakarnas fokus produktreklam. En kvinna i reklamen på femtiotalet var alltid välfriserad och redo att behaga sin man. På sextiotalet kom reklam som bekräftade en viss tillhörighet. På sjuttiotalet utvecklades livsstilsreklamen. Sex blev ett viktigt inslag i reklamen på åttiotalet. Reklamen, som styrdes från byråerna på Madison Avenue i New York, skapade i många fall historia och fick kultstatus.

Produktionsår
2016
Kan ses till
31 jul 2019
Publicerades
tor 9 nov 2017
Internationell titel
The real Mad men of advertising