En skola fri från frånvaro 2024
Särskild begåvning och NPF. Hur kan man tidigt se att ett barn har en särskild begåvning och hur visar sig denna begåvning i kombination med adhd eller autism? Hur hjälper vi dessa barn på bästa sätt? UR.
Om programmet
Panelsamtal och föreläsningar om hur vi kan skapa en mer inkluderande skola som fler elever vill och kan gå till. Inspelat den 6-7 maj 2024 på Eatery Barkarby. Arrangör: Akademi Magelungen.
Produktionsår
2024Kan ses till
30 juni 2026Publicerades
29 maj 2024Medverkande
Pia Rehn
Avsnitt
- 1
En skola fri från frånvaro 2024
Hur hamnade vi här? Många unga vill, men kan inte, gå till skolan - hur hamnade vi här? Vilka beslut, lagändringar och reformer har gjort den svenska skolan otillgänglig och exkluderande för de mest sårbara eleverna? UR.
- 2
En skola fri från frånvaro 2024
Skolfrånvaro i ett forskningsperspektiv. Vad innebär det för varje enskild elev att inte gå i skolan? Hur kan man mäta skolfrånvarons konsekvenser, och vilka blir konsekvenserna av skolfrånvaro senare i livet? UR.
- 3
En skola fri från frånvaro 2024
Om tillgängliga lärmiljöer. I en stökig skola full med intryck kan man ibland behöva gå undan. Somliga barn behöver återhämtning mer än andra. Hur kan vi möta barnens olika behov? UR.
- 4
En skola fri från frånvaro 2024
Psykisk ohälsa bland unga. Hur kan vi stötta den som mår dåligt? Vissa människor har förmågan att alltid säga rätt saker. Men är det så viktigt egentligen? Ullakarin Nyberg är psykiater och suicidforskare. I sin föreläsning visar hon på vikten av att våga prata med den som mår dåligt, och inte avstå för rädslan att vara ett otillräckligt stöd. UR.
- 5
En skola fri från frånvaro 2024
Vilka samhällsförändringar behöver vi? Ett samtal om de samhällsförändringar som behövs för att nå en ökad skolnärvaro. Vad kan och bör politiken göra? Och vad kan varje enskild anställd bidra med? UR.
- 6
En skola fri från frånvaro 2024
Det handlar om oss - att vara ung och inte gå i skolan. I Olivias skola fanns ingen vuxen som förstod och hade tid att lyssna. När Hilda kom hem efter att ha kämpat sig igenom skoldagen somnade hon i fosterställning på hallmattan. Nu berättar de om sina egna erfarenheter av att inte kunna gå till skolan. UR.
- 7
En skola fri från frånvaro 2024
Kartlägg för framgång. Ia Sundberg Lax är specialist inom skolfrånvaroproblematik på Akademi Magelungen. I sin föreläsning visar hon på vikten av att kartlägga alla insatser innan de sätts in och på vilket sätt man kan göra eleverna mer delaktiga i undervisningen. UR.
- 9
En skola fri från frånvaro 2024
Särskild begåvning och NPF. Hur kan man tidigt se att ett barn har en särskild begåvning och hur visar sig denna begåvning i kombination med adhd eller autism? Hur hjälper vi dessa barn på bästa sätt? UR.