Fredagsmagasinet
Vad är neurodiversitet? Våra mänskliga hjärnor kan fungera på många olika sätt. Vad betyder det om samhället är anpassat efter de människor som är neurotypiska men skapar hinder för dem som har neuropsykiatriska diagnoser såsom adhd eller autism? En diskussion om värdet av mångfald. UR.
Om programmet
Samtal om policynära frågor om forskning och arbete inom politik, förvaltning och samhälle. Arrangör: Institute for public affairs vid Lunds universitet.
Produktionsår
2023Kan ses till
30 juni 2025Publicerades
8 mars 2023Medverkande
Jonna Bornemark
Jakob Wenzer
Anna Nygren
Niklas Altermark
Avsnitt
- 1
Fredagsmagasinet
Hade vi fel om internet? Har internet förvandlats från en utopi till en dystopi? Ett samtal om hur synen på internet har gått från fokus på stora möjligheter till fördjupad demokrati och frihet till risker med extremism, polarisering och techjättar som exploaterar användare. UR.
- 2
Fredagsmagasinet
Tillit och etik i ett offentligt ledarskap. Vem ska en offentliganställd vara lojal mot: medborgarna eller myndigheten? Och vad händer när det finns ett motsatsförhållande? Ett samtal om stabiliteten i Sveriges myndighetskultur och möjligheterna för trygga medarbetare att bidra fullt ut och uppmärksamma fel och brister. UR.
- 3
Fredagsmagasinet
Forskarens roll i samhället. Aktivist, expert, eller ombud för mäktiga intressen? Fyra forskare diskuterar forskares olika roller i samhället, och utmaningar när akademin ska möta andra grupper, företag eller institutioner. UR.
- 4
Fredagsmagasinet
Vad är neurodiversitet? Våra mänskliga hjärnor kan fungera på många olika sätt. Vad betyder det om samhället är anpassat efter de människor som är neurotypiska men skapar hinder för dem som har neuropsykiatriska diagnoser såsom adhd eller autism? En diskussion om värdet av mångfald. UR.
- 5
Fredagsmagasinet
Vad behöver framtidens skola? Hur bör dagens och framtidens undervisning se ut? Ett samtal om kunskap, styrning av skolan och tillit till lärarnas omdöme med bland andra Peter Fredriksson, generaldirektör Skolverket, och Jonna Bornemark, professor i filosofi. UR.