Lärande för särskild begåvning
Särskilt begåvad - inkludering, stöttning och differentiering. Fredrik Cumlin är särskilt begåvad och berättar om utmaningar han mött i sin skolgång. UR.
Om programmet
Under konferensen presenteras insikter om hur förskolan, grundskolan och gymnasiet på ett bättre sätt kan stötta barn och elever med särskild begåvning. Nationella och internationella talare ger en introduktion och inblick i området om särskild begåvning. Under föreläsningarna presenteras erfarenheter, forskningsrön, goda exempel, med mera. Inspelat den 25 januari 2024 i Hammarsköldssalen på Elimia i Jönköping. Arrangör: Jönköpings kommun.
Produktionsår
2024Kan ses till
30 juni 2026Publicerades
7 mars 2024Medverkande
Fredrik Cumlin
Freddy Grip
Avsnitt
- 1
Lärande för särskild begåvning
Matematikinspiration med Freddy Grip. Freddy Grip försöker göra vetenskap visuellt och underhållande. I den här föreställningen ger han perspektiv på stora tal och vad man kan göra med en sax, tejp och lite papper. UR.
- 2
Lärande för särskild begåvning
Särskilt begåvad - inkludering, stöttning och differentiering. Fredrik Cumlin är särskilt begåvad och berättar om utmaningar han mött i sin skolgång. UR.
- 3
Lärande för särskild begåvning
Att vara särskilt begåvad i en klass. Elisabet Mellroth och Jesper Boesen berättar om hur det kan kännas att vara särskilt begåvad i en klass och på vilka sätt skolan kan stötta dessa barn och elever. UR.
- 4
Lärande för särskild begåvning
Särskild begåvning ur ett internationellt perspektiv. Day a week school är ett utbildningsprogram för högpresterande och särskilt begåvade elever i Holland. Jaap Verouden berättar om hur undervisningen fungerar. UR.
- 5
Lärande för särskild begåvning
Erfarenheter från en mentor. Björn Runow är även känd som "MatteBjörn" på Youtube där han lägger upp mattetips för elever från årskurs sju upp till algebra för högskolan. UR.
- 6
Lärande för särskild begåvning
Ett normkritiskt perspektiv och fördjupade kunskaper. Det är viktigt att upptäcka särskilt begåvade barn och elever tidigt, oavsett kön, kulturell eller socioekonomisk bakgrund. För att lyckas behöver skolan utveckla ett normkritiskt perspektiv. UR.
- 7
Lärande för särskild begåvning
Att utveckla bättre stöd för särskilt begåvade elever. Synnøve Hjertaker, rektor, och Inge Andersland, doktorand, har samarbetat i två år för att bli bättre på att anpassa utbildningen till särskilt begåvade elever. Under sin föreläsning berättar de om denna resa. UR.