
Omöjlig ingenjörskonst
Att landsätta trupper är en av de största utmaningarna för militären. Det måste kunna göras snabbt, överallt och med enorma mängder utrustning. Landsättningsbåtar var länge utsatta för tidvattnets begränsningar och kustlinjers utseende. Men nu har den amerikanska militären utvecklat en banbrytande amfibisk transportbåt, som motsvarar 3,5 Londonbussar i storlek och gör 70 procent av hela världens kustlinjer tillgängliga - tidigare helt oöverträffat. Nu är den redo att testas efter årtionden av utvecklingsarbete. Del 8 av 10: Världens modernaste svävare.
Kan ses till
12 maj 2025Publicerades
6 april 2025- 1
Omöjlig ingenjörskonst
Längre än tre jetplan parkerade efter varandra och bredare än Frihetsgudinnans höjd, ett riktigt monster till havs. 140 000 ton av stål och järn flyter runt på haven och har helt förändrat hur vi kan göra avancerade konstruktioner i havsmiljö.
- 2
Omöjlig ingenjörskonst
Hav täcker ungefär 70 procent av vår planets yta, men haven är fortfarande de minst utforskade områdena på jorden. Forskare har nu äntligen lyckats komma ned till de tidigare outforskade djupen och ta prover med hjälp av djuphavsfarkosten Triton 3000. Tekniken för att klara det enorma trycket så långt under ytan har vi än en gång den avancerade ingenjörskonsten att tacka för.
- 3
Omöjlig ingenjörskonst
Att radikalt förändra det gamla kolkraftverket mitt i London har varit en utmaning som tagit 30 år att förverkliga. En av världens mest berömda byggnader, där bara pannrummet rymmer fyra jumbojets på rad, ska nu förvandlas till kontor, lägenheter, shoppinggalleria och en konserthall. Och, i en av de ikoniska skorstenarna ska en glashiss installeras för att erbjuda en hisnande panoramavy över staden. Del 3 av 10: Battersea power station.
- 4
Omöjlig ingenjörskonst
Hur tillverkar vi en maskin som undersöker yttre rymden åt oss, där förhållandena är några av de mest svårmanövrerade? ESA:s ExoMars Rover är en robot världen sällan skådat, som tagit 20 år och kostat nära 10 miljarder att ta fram. Nu försöker forskarna med hjälp av den avancerade ingenjörskonsten att få svar på den eviga frågan: är vi ensamma i rymden? Del 4 av 10: Marsströvare.
- 5
Omöjlig ingenjörskonst
Stora skogsbränder är svåra att hantera för brandkåren på marken. Ett specialdesignat jumbojetplan har varit helt avgörande för att bekämpa farliga bränder från luften. Med en kapacitet att dumpa motsvarande 400 badkar vatten på 13 sekunder och med en förmåga att nå hela världen på under 20 timmar är Global Supertanker en räddare i nöden i ordets rätta bemärkelse. Del 5 av 10: Brandflygplanet Global Supertanker.
- 6
Omöjlig ingenjörskonst
Singapores nationalarena, den kallas världens största självbärande kupol, och är ett arenabygge i gigantiskt format. Här ryms 55 000 åskådare, och till den roterande takkupolen gick det åt hela 9000 ton stål. Och för att inte pelare skulle skymma sikten har man använt en banbrytande metod som går ut på att taket bär sin egen vikt. Att den 270 000 kvadratmeter stora arenan även är byggd på sjunkande lermark visade sig vara en extra stor utmaning. Del 6 av 10: Singapores nationalarena.
- 7
Omöjlig ingenjörskonst
Den amerikanska megahelikoptern Super Stallion har omdefinierat vad en tung transporthelikopter är. Den är designad att transportera trupper och utrustning till vilken plats på jorden som helst - samtidigt som den ska tåla att göra det under beskjutning. Del 7 av 10: USA:s största militärhelikopter.
- 8
Omöjlig ingenjörskonst
Att landsätta trupper är en av de största utmaningarna för militären. Det måste kunna göras snabbt, överallt och med enorma mängder utrustning. Landsättningsbåtar var länge utsatta för tidvattnets begränsningar och kustlinjers utseende. Men nu har den amerikanska militären utvecklat en banbrytande amfibisk transportbåt, som motsvarar 3,5 Londonbussar i storlek och gör 70 procent av hela världens kustlinjer tillgängliga - tidigare helt oöverträffat. Nu är den redo att testas efter årtionden av utvecklingsarbete. Del 8 av 10: Världens modernaste svävare.
- 9
Omöjlig ingenjörskonst
Bron som binder samman det bergrika Skottland är ett under av problemlösning. Queensferry Crossing knyter ihop landet där floden Forth delar det i två delar. Imponerande 2,7 kilometer över vattnet sträcker den sig, och har räddat hela det mellersta Skottlands framkomlighet när den tidigare vägbron vittrade sönder. Del 9 av 10: Världens längsta snedkabelbro.