ResearchED 2023
Bädda in formativ bedömning. Implementera och bädda in formativ bedömning - en externt utvärderad modell för lärande som ger avtryck i elevernas resultat. Corinne Settle vetenskapschef vid nätverket SSAT, berättar om modellen och resultaten. UR.
Om programmet
Föreläsningar från ResearchED 2023 - en internationell skolkonferens som riktar sig till alla som är intresserade av skolutveckling och den senaste forskningen inom pedagogik. Inspelat den 6 maj 2023 på Fredrika Bremergymnasiet i Haninge. Arrangör: ResearchED.
Produktionsår
2023Kan ses till
30 juni 2025Publicerades
14 juni 2023Avsnitt
- 1
ResearchED 2023
Framtidens digitala lärande. Hur påverkar digitaliseringen arbetsminne, koncentrationsförmåga och inlärning? Torkel Klingberg, professor i kognitiv neurovetenskap, vid Karolinska Institutet, berättar. UR.
- 2
ResearchED 2023
Supermetoder för inlärning. Hur kan vi lära oss bättre, studera smartare och minnas mer? Maria Sundén Jelmini, vetenskapsjournalist på SvD, har kontaktat forskare över hela världen inom psykologi, neurologi och pedagogik, för att få svar. UR.
- 3
ResearchED 2023
Är AI slutet på traditionell utbildning? Vilka konsekvenser kommer AI att få för lärares undervisning? Arnold Pears, professor på KTH, stora forskningsintressen är pedagogik och akademiska kulturer inom naturvetenskap och teknik. UR.
- 4
ResearchED 2023
Bädda in formativ bedömning. Implementera och bädda in formativ bedömning - en externt utvärderad modell för lärande som ger avtryck i elevernas resultat. Corinne Settle vetenskapschef vid nätverket SSAT, berättar om modellen och resultaten. UR.
- 5
ResearchED 2023
Kognitiv psykologi för lärare. Vad är målet med utbildning? Paul A. Kirschner, professor emeritus i pedagogisk psykologi, berättar om myter och sanningar inom inlärning och hur man ska uppnå bra resultat. UR.
- 6
ResearchED 2023
Konsten att ställa frågor. Det verkar relativt okomplicerat att ställa en fråga. Men i vilken utsträckning gör lärare medvetna val och reflekterar över de typer av frågor de använder? Michael Chiles, bedömningsledare och författare, berättar. UR.