Järnvägar och arkitektur
London Bridges anrika historia. Tim Dunn undersöker sin egen lokala järnvägsstation London Bridge station. I Knaresborough, norra Yorkshire, besöker Tim en mycket speciell järnvgsviadukt. Den invigdes 1851, men byggdes i medeltida stil för att passa ihop med det närliggande slottet. Del 4 av 10. UR.
Om programmet
Säsong 4. Tågentusiasten Tim Dunn visar oss den mest iögonfallande arkitekturen längs järnvägarna. Han tar oss med till spännande byggnader, innovativa konstruktioner och spektakulära vyer.
Produktionsår
2023Kan ses till
31 december 2025Publicerades
2 februari 2024internationell titel
The architecture the railways builtMedverkande
Tim Dunn
- 1
Järnvägar och arkitektur
Ett landmärke i Skottland. Seriestart. Tim Dunn besöker Forthbron 14 km från Edinburgh. Han tar oss också med till Goathland, en berömd järnvägsstation i North Yorkshire som bland annat använts vid inspelningen av Harry Potter-filmerna. Del 1 av 10. UR.
- 2
Järnvägar och arkitektur
Manchesters järnvägshistoria. Tim Dunn reser till Manchester för att undersöka dess lokala järnvägshistoria. National railway museum i York och dess modelljärnväg är ett måste, den konstruerades för att träna tågklarerare att övervaka och styra järnvägstrafiken. Del 2 av 10. UR.
- 3
Järnvägar och arkitektur
Tunneln under Engelska kanalen. Tim Dunn besöker Folkestone, hamnstaden som förbinder Storbritannien med Calais i Frankrike, och får en exklusiv tur genom servicetunneln. Det blir också besök i den gamla driftcentralen där tågtrafiken i kanaltunneln styrdes. Del 3 av 10. UR.
- 4
Järnvägar och arkitektur
London Bridges anrika historia. Tim Dunn undersöker sin egen lokala järnvägsstation London Bridge station. I Knaresborough, norra Yorkshire, besöker Tim en mycket speciell järnvgsviadukt. Den invigdes 1851, men byggdes i medeltida stil för att passa ihop med det närliggande slottet. Del 4 av 10. UR.
- 5
Järnvägar och arkitektur
Efterkrigstidens järnvägsstation. Tim Dunn besöker den modernistiska järnvägsstationen Coventry och träffar arkitekten bakom verket, Derrick Shorten. Del 5 av 10. UR.
- 6
Järnvägar och arkitektur
Gooles 90-gradiga svängbro. Tim Dunn besöker svängbron i Goole nära Yorkshire, en uppvisning av ingenjörskonst i den högre skolan. En person manövrerar bron med mekaniska spakar. Tim erbjuds att köra ett pass men har han tillräcklig simultankapacitet? Del 6 av 10. UR.
- 7
Järnvägar och arkitektur
Lincolns udda järnvägsstation. Tim undersöker hur två konkurrerande järnvägsbolag under den victorianska perioden byggde var sin järnvägsstation och två separata järnvägslinjer till och frän London. Det blir även ett besök på ledningsscentralen för Birminghams järnväg. Del 7 av 10. UR.
- 8
Järnvägar och arkitektur
Järnvägsminnen från barndomen. Tim Dunn reser till South Devon där han tittar på den berömda konstruktören Isambard Kingdom Brunels avancerade tryckluftsdrivna järnväg från 1847. På reseposters från 1930-talet, gjorde järnvägsbolagen reklam för att britter skulle resa med tåg till kuststäderna på sina semestrar. Del 8 av 10. UR.
- 9
Järnvägar och arkitektur
Loktillverkningen i Leeds. Tim Dunn besöker The Round Foundry, där Matthew Murray 1812 byggde det första fungerande ånglokomotivet "Salamanca" som kunde dra tjugo gånger sin egen vikt. Del 9 av 10. UR.
- 10
Järnvägar och arkitektur
Hulls vackra stationsbyggnad. Följ med Tim Dunn till Hull Paragon station som uppfördes 1847. Hull var transitstation för dem som skulle emigrera med Amerikabåtarna från Liverpool. Han tar oss också med till Great western railways restaurang som varsamt renoverats till sin ursprungliga art deco-stil. Del 10 av 10. UR.