
Omöjlig ingenjörskonst
Hav täcker ungefär 70 procent av vår planets yta, men haven är fortfarande de minst utforskade områdena på jorden. Forskare har nu äntligen lyckats komma ned till de tidigare outforskade djupen och ta prover med hjälp av djuphavsfarkosten Triton 3000. Tekniken för att klara det enorma trycket så långt under ytan har vi än en gång den avancerade ingenjörskonsten att tacka för.
Kan ses till
31 mars 2025Publicerades
23 februari 2025- 1
Omöjlig ingenjörskonst
Längre än tre jetplan parkerade efter varandra och bredare än Frihetsgudinnans höjd, ett riktigt monster till havs. 140 000 ton av stål och järn flyter runt på haven och har helt förändrat hur vi kan göra avancerade konstruktioner i havsmiljö.
- 2
Omöjlig ingenjörskonst
Hav täcker ungefär 70 procent av vår planets yta, men haven är fortfarande de minst utforskade områdena på jorden. Forskare har nu äntligen lyckats komma ned till de tidigare outforskade djupen och ta prover med hjälp av djuphavsfarkosten Triton 3000. Tekniken för att klara det enorma trycket så långt under ytan har vi än en gång den avancerade ingenjörskonsten att tacka för.
- 3
Omöjlig ingenjörskonst
Att radikalt förändra det gamla kolkraftverket mitt i London har varit en utmaning som tagit 30 år att förverkliga. En av världens mest berömda byggnader, där bara pannrummet rymmer fyra jumbojets på rad, ska nu förvandlas till kontor, lägenheter, shoppinggalleria och en konserthall. Och, i en av de ikoniska skorstenarna ska en glashiss installeras för att erbjuda en hisnande panoramavy över staden. Del 3 av 10: Battersea power station.
- 4
Omöjlig ingenjörskonst
Hur tillverkar vi en maskin som undersöker yttre rymden åt oss, där förhållandena är några av de mest svårmanövrerade? ESA:s ExoMars Rover är en robot världen sällan skådat, som tagit 20 år och kostat nära 10 miljarder att ta fram. Nu försöker forskarna med hjälp av den avancerade ingenjörskonsten att få svar på den eviga frågan: är vi ensamma i rymden? Del 4 av 10: Marsströvare.
- 5
Omöjlig ingenjörskonst
Stora skogsbränder är svåra att hantera för brandkåren på marken. Ett specialdesignat jumbojetplan har varit helt avgörande för att bekämpa farliga bränder från luften. Med en kapacitet att dumpa motsvarande 400 badkar vatten på 13 sekunder och med en förmåga att nå hela världen på under 20 timmar är Global Supertanker en räddare i nöden i ordets rätta bemärkelse. Del 5 av 10: Brandflygplanet Global Supertanker.
- 6
Omöjlig ingenjörskonst
Singapores nationalarena, den kallas världens största självbärande kupol, och är ett arenabygge i gigantiskt format. Här ryms 55 000 åskådare, och till den roterande takkupolen gick det åt hela 9000 ton stål. Och för att inte pelare skulle skymma sikten har man använt en banbrytande metod som går ut på att taket bär sin egen vikt. Att den 270 000 kvadratmeter stora arenan även är byggd på sjunkande lermark visade sig vara en extra stor utmaning. Del 6 av 10: Singapores nationalarena.