
Resfeber: Turismens pris
Vad gör en destination attraktiv? Är det vädret, kulturen, stränder eller arkitektur? Och vad händer när popularitet överstiger kapacitet? I detta avsnitt utforskar vi turismens tipping point i Barcelona, och de åtgärder som vidtas för att kontrollera massturismen i Amsterdam. Del 1 av 6.
Kan ses till
25 februari 2027Publicerades
19 februari 2025- 1
Resfeber: Turismens pris
Vad gör en destination attraktiv? Är det vädret, kulturen, stränder eller arkitektur? Och vad händer när popularitet överstiger kapacitet? I detta avsnitt utforskar vi turismens tipping point i Barcelona, och de åtgärder som vidtas för att kontrollera massturismen i Amsterdam. Del 1 av 6.
- 2
Resfeber: Turismens pris
Turism är en industri värd tio tusen miljarder dollar - och den växer hela tiden. Men vart går alla pengar? Får du valuta för pengarna? Och gynnar det dina värddestinationer? Del 2 av 6.
- 3
Resfeber: Turismens pris
Turism står för ungefär åtta procent av världens koldioxidutsläpp. Men hur vänder vi trenden för resandets miljökostnader? Balis berömda risterrasser är hotade, och i Kenya är gemensamma safarireservat framtiden för de maasaibönder som också vill behålla sin tradition. Del 3 av 6.
- 4
Resfeber: Turismens pris
Upplevelse är ryggraden i resor och turism, men när blir upplevelse exploatering? Med en så utbredd kommersialisering av kulturer och traditioner - är autentiska resor fortfarande möjliga? Del 4 av 6.
- 5
Resfeber: Turismens pris
I grunden har resor alltid drivits av motivationen att upptäcka nya platser, möta nya människor och uppleva nya kulturer. Så varför fokuserar så många destinationer idag på att erbjuda samma saker, samma upplevelser, samma utseende och känsla? Del 5 av 6.